Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Carlo - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Carlo - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Jafo

Blijf op de hoogte en volg Carlo

01 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Ondanks het weer in Queenstown wat minder was en daarmee ook de activiteiten op een laag pitje stonden was het toch aardig toeven daar. In m’n laatste vrije middag daar kwam het zonnetje eindelijk weer tevoorschijn en weldra was er weer flink leven in de brouwerij. Ik ben nog even met de gondel naar de top van de heuvel geweest om van het prachtige uitzicht te genieten. Helaas was het de volgende dag weer raak. Af en toe een miezerig zonnetje en meer dan af en toe een flinke bui. En het was nog wel de dag van mijn (lang gekoesterd) uitstapje naar Milford Sound. Niet getreurd toch heel vroeg begonnen aan een 4 en een half uur duurde busreis van Queenstown naar de haven van Milford. Hemelsbreed een goeie 80 km, echter de eerste de beste gangbare weg zo’n 300 km. Wel weer een prachtige gelegenheid om ook het landschap van dit deel van het land te zien, prachtig gewoon. (Had ik dat al eens gezegd??) Vlak voor Milford even halt houden vlak voor de tunnel waar we doorheen moeten. Waarom dan even wachten zul je je afvragen maar het antwoord is wederom zo simpel dat ik het niet had kunnen verzinnen: Evenals de vele bruggen is ook deze tunnel van bijna 1000 meter maar 1 baans en mag er om de 10 minuten de ene kant op gereden worden en daarna de andere kant. Simpel en toch efficiënt. Geeft je gelijk de mogelijkheid om even wat foto’s te schieten van de omgeving. Eindelijk dan toch aangekomen in Milford waar we al snel de boot op mogen. Het weer is enigszins opgeklaard. Wat is dat nou, dat Milford Sound zul je je waarschijnlijk afvragen. Ik zal het proberen uit te leggen. Je moet je een soort van smal meer voorstellen die omringd is met steile hoge groene bergen zoals in een Noors Fjord. Her en der spuit er dan een enorme waterval van de bergen in het meer. Zeker met wat mistig weer (wat bij mij het geval was), de laag hangende bewolking geeft het een bijzonder sfeertje. Daarentegen heb ik ook foto’s gezien met kraakhelder weer en die foto’s waren ook om te smullen. Ik heb er een paar prachtige foto’s kunnen maken en de tocht was zeker de moeite waard.

Via een overnachting in Dunedin, wat een typisch Schots stadje is (‘dun Edin’ is verbastering van Edinborough) kom ik terecht in Lake Tekapo. Het dorpje ‘Lake Tekapo’ zelf is niet meer dan een bij elkaar geraapte huizen waar het lokaal tankstation ook tevens de supermarkt functie heeft. (waar heb ik dit meer gezien…) Omdat het weer sinds mijn vertrek uit Queenstown enorm verbeterd is, bestond er voor mij nu wel de kans om met een vliegtuigje rondom de gletsjers en de twee beroemde pieken Mount Cook en Mount Tasman te vliegen. Zo gezegd, en zo gedaan. Afgezet op het minuscule vliegveldje en daar stond al een Nomadvliegtuig incl piloot op ons (Er was nog een Brit in de bus die dit ook wilde doen) te wachten. Het mooie van zo’n Nomad is dat je altijd een stoeltje bij het raam hebt en daarmee is een prachtig uitzicht verzekerd. Wat me in Frans Jozef tot twee keer toe niet gelukt was (door het slechte weer) ging nu eindelijk wel in vervulling. Ik was zo blij als een klein kind… De vlucht was zoals verwacht: prachtig! De piloot vertelde precies waar we vlogen en daarbij ook nog een aantal dingen over de gletsjers, ijstijd etc etc.. Een paar mooie rondjes rondom de twee pieken Cook en Tasman maakte de vlucht compleet. Je raadt het al… de tijd vloog om en na een uurtje landden we weer op het vliegveldje van Lake Tekapo. De volgende dag genoten van de rust en ruimte die Tekapo te bieden had. In de middag nog even heel relaxed op een knol gezeten en een prachtig ritje door het heuvelachtige gebied gemaakt. Ondanks dat het voor mij alweer meer dan 100 jaar geleden was dat ik paard had gereden voelde het weer als vanouds…. Misschien ga ik het wel weer oppikken, dat paard rijden….

Vandaag via een omweg door Christchurch gereden. Toch wel bizar om met eigen ogen te zien hoe destructief zo’n aardbeving kan zijn. Nu zijn we alleen nog maar door de buitenwijken gereden en bij de meeste huizen (laagbouw) is aan de buitenkant niet veel te zien maar er zijn er ook enkel e bij die half ingestort zijn. De kerk (zie foto) is een van de bekende locaties die hier in de kranten en tv te zien is. Rijp voor de sloop, da’s zeker. Vandaag is er om 12:51 lokale tijd is het precies een week geleden en daarom werd er ook 2 minuten stilte in acht genomen. Ik had zo’n idee dat op dat moment heel Nieuw Zeeland stil stond……

  • 01 Maart 2011 - 09:53

    Elly:

    Ha Carlo, alweer zo mooie foto's. Schitterend landschap. Kijk alweer uit naar je volgende verslag!!!
    grtzzzz Ellebel

  • 01 Maart 2011 - 18:44

    Frank & Betty:

    super gaaf die foto's van de rondvlucht, en altijd te kort.
    Mooie reis verder

  • 02 Maart 2011 - 11:51

    Mo-tje:

    He Kareltje,

    Wat beleef je toch mooie ervaringen. Ik geniet al helemaal met je mee als ik je verhalen lees. Het is wel opvallend dat overal waar je komt wel iets gebeurt met natuurrampen. Pas maar goed op jezelf ;))
    Dikke zoen en nog vele mooie ervaringen erbij.

    Mo. xx

  • 03 Maart 2011 - 00:35

    Janneke:

    Hoi Karel,

    Was bezig met mijn nachtdienst activiteit, kijken naar jouw mooie plaatjes en het lezen van jouw belevingen.
    Onvoorstelbaar mooie plaatjes zitten tussen al jouw foto's. Zat me net te bedenken, ik had de afgelopen maand ook een reisverslag kunnen maken. Zou zo saai geworden zijn.
    Geloof niet dat deze zo goed gelezen zou worden enne, over de foto's maar te zwijgen..... Skon Kuussegat de gekste!!!!!!!!Kan carnaval in Rio niet tegenop!!!
    Jouw buurtje ligt al lekker te slapen... deze (wijk) agent gaat nog maar een rondje maken buiten!!
    Vanuit het Veghelse alvast een Alaaaafff (helaas die tijd is het weer)...
    Ga jouw verhalen straks missen als nachtdienst activiteit.

    Grtzz Copper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlo

Actief sinds 24 Okt. 2010
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 56649

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 30 September 2016

Explore Peru by motorbike

20 Oktober 2013 - 08 November 2013

Kaapstad en omstreken

02 September 2011 - 11 September 2011

Herfsttrip

06 Januari 2011 - 04 April 2011

Around the world in 83 days (1)

Landen bezocht: