Verliefd! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carlo - WaarBenJij.nu Verliefd! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carlo - WaarBenJij.nu

Verliefd!

Door: Jafo

Blijf op de hoogte en volg Carlo

24 Januari 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Sinds afgelopen donderdag ben ik alweer in Buenos Aires en hoewel de eerste indruk van de stad mij niet echt imponeerde, is dat nu van andere orde. Ik loop met mijn verslag uiteraard hopeloos achter zoals ik wel verwachtte maar wat me gister is overkomen moet ik even vastleggen.
Ik had een lange dag gehad in Tigre waarover ik later nog wel wat zal zeggen maar zo rond een uur of acht was ik weer terug in het Hostel in de wijk San Telmo. Ik wist dat er die avond gedanst zou gaan worden op het pleintje hier iets verderop. Na een snelle douche ben ik op mn badslippers daar naar toe gelopen en al snel kwamen de tangomuziek me tegemoet. Op het pleintje was het een drukte van belang en ik zag hoe de menigte rondom zich zat te vergapen aan de dansers op het pleintje. Geïmproviseerde verlichting en dito muziekinstallatie deden de mannen en vrouwen in een bijzondere sfeer hullen. De Tango is hier in San Telmo en La Boca, hier hemelsbreed 500 meter vandaan, ontstaan. Ik zag mannen en vrouwen van alle soorten en maten, jong en oud, zich gepassioneerd bewegen op de fantastische klanken van heerlijke oude oer-Argentijnse muziek.
Waar in Rio bij de Samba het vooral draait om extravagante uitgedoste dames die zich op hun mooist optutten en vooral de nadruk leggen op hun ronde mooie vormen en het laten bewegen daarvan, is de tango van andere orde. Mannen spelen in de Samba een meer ondergeschikte rol. De tango daarin tegen is vooral een samenspel van twee mensen waarbij een gebroken liefde, de treurnis, als rouwproces weer tot een nieuwe liefde doet ontstaan.
Ik was getuige hoe de mannen zich als een toreador om de vrouw draaide. Met gesloten ogen lieten de vrouwen zich leiden. Gehuld in buitengewoon mooie zomerjurkjes, waarbij de mooi gebruinde slanke benen zich lieten dragen door evenzo mooie hoge hakken die je alleen hier kunt kopen. Een oude man, ik schat hem zeker 75, gehuld in een iets te oud wit colbertje met stropdas, vraagt een prachtige mooie dame ten dans en zij accepteert direct. Wat ik daar zie gebeuren doet me ontroeren. Wat een stijl, wat een beheersing en zo fantastisch mooi! Woorden schoten me al eerder te kort maar dit slaat alles. Het schouwspel raakt me diep. Dit is geen kunst….dit staat er ver boven! Ik ben verliefd!

PS:
Sommige van jullie zullen wel afvragen waar de foto’s zijn van dit schouwspel. Ik had al een klein stukje film op waarbenjij.nu gezet maar ik de foto’s die ik geschoten heb kunnen niks weergeven van de sfeer en beleving die ik zag. Dit valt niet op foto vast te leggen. Dit moet je gewoon meegemaakt hebben en voor diegene die deze dans kunnen waarderen kan ik alleen maar zeggen: Koop een ticket naar Buenos Aires!

• 24 Januari 2011 - 15:32

Frank:

He Maat,

Mooi verhaal, en heb een icket gekocht....
    Wederom super gaaf.
    Koffie bij jou ouwelui dit weekend ook super lekker.

Take care

• 24 Januari 2011 - 15:55

Carlo :

@ Frank, thanks! Hoorde idd al van mn vader en moeder dat je er was geweest, tof.

@ Aan alle andere lezers wil ik nog kwijt dat ik het erg leuk vindt om jullie reacties te lezen. Het geeft wel een gevoel voor waardering en dat maakt een mens altijd wel blij, toch.... :-)
    Ik ga weer even verder want er staat weer het eea op stapel.... btw morgen naar Uruguay!

Cheers
    Carlo

• 24 Januari 2011 - 15:59

Jacqueline:

Ik zie het filmpje en dat zegt mij alweer genoeg, werkelijk prachtig! Ik kan me mn dansvakantie in Spanje nog als gisteren herinneren waarin ik ook deze tango heb mogen proberen te leren... maar shoot die is echt, echt, echt heel erg moeilijk ! Maar o zo fraai als het eenmaal lukt, dus Karel, neem de proef op de som ( of dat heb je misschien al gedaan) en probeer het ! Dus grijp zon dunne dame bij de arm en maak dr iets moois van, en vooral: geniet !

• 24 Januari 2011 - 16:13

Betty:

Hey Carlo,

Geweldig om dit te lezen je weet wel waarom....Ja de tango vurige passie. Je hebt het in de juiste bewoording weer gegeven ik heb er zelfs beeld bij. Het is toch niet te vergelijken met onze Hollandse Klompen dans. Zo zie je ieder land heeft zijn eigen specialisme qua dans. Het zijn gewoon kunstenaars
    Het zit hen in het bloed... cursusje Tango dan maar? Want de pas de bourree heb je je al eigen gemaakt!
    Nou nog veel plezier daar geniet ervan Dikke X

• 24 Januari 2011 - 16:26

Wilma:

Hey Carlo,

Ik zou het liefst vandaag nog een ticket kopen. Erg inspirerend die verhalen van je!
    Ik blijf je volgen!

Groetjes,
    Wilma

• 24 Januari 2011 - 19:07

Eric:

mooi verslag Carlo..ik zal er eens heen gaan...!!

• 24 Januari 2011 - 21:24

Peter:

He Carlo, Je bent inderdaad met je neus in de boter gevallen. Zuid Amerika en Dansen op jouw lijf perfect geschreven. Je zult je voeten wel tot eelt dansen, daar in die hitte. Erg leuk om je verhalen te lezen, iedere keer weer spannend, wat gaat de man nu weer beleven. Ga zo door en wij reizen met je mee.
    Montevideo, ik sta nu al te popelen om het verslag van onze plaatselijke reporter te kunnen lezen. Hopelijk kom je niet teveel "bijtende" locals tegen. (Suarez kan Ajax, maar beter verkopen)

Warm greetings from Inez, the girls en natuurlijk ook van mij

• 24 Januari 2011 - 21:43

Elly:

Geweldig om je zo gepassioneerd over de Tango te horen. Ik weet dat het de lievelings dans van mijn ouders was vroeger, ze zijn nu beide in de tachtig, en gelukkig nog redelijk gezond, dus ik moet ze toch es vragen of zij een ticket BA willen .....ze zijn 2 jaar geleden met ons nog naar Uganda geweest, dus wie weet hahahaha.
    Ik heb weinig met stijldansen, maar je hebt gelijk de Tango is een stijl van dansen op het hoogste niveau, zo vol vuur en passie, meer dan kunst ooit kan zijn.
    Veel plezier in Uruguay.

• 24 Januari 2011 - 23:25

Wendy:

He kanjer!

Geweldig om je verhaal en passie te lezen. Het is precies zoals je zegt, dansen moet je voelen en is moeilijk te omschrijven maar zoals jij het omschrijft begin ik wederom te verlangen naar mijn tijd op de dansvloer. De tango is idd een mooie dans, zelf ben ik meer van de pasa doble maar tango in combinatie met de sfeer daar lijkt me helemaal geweldig!

Goede reis naar Uruguay!

Greetz

• 25 Januari 2011 - 01:55

Aljo:

Ha die Carlo,.. fantastische wat jij zo meemaakt.
    Ik volg je avontuur regelmatig en met enige jaloezie.
    Maar ga zo door.

• 25 Januari 2011 - 07:39

Desiree:

Wat een passie en heerlijk om je verhalen te lezen!
    Geniet ervan.

X Dees

• 25 Januari 2011 - 11:13

Inez:

Wat een heerlijk verhaal...en ik had al zo van dat filmpje genoten.
    Wat was ik daar graag bij geweest.

• 26 Januari 2011 - 02:37

Fred:

He Broer,

Leuk om al die verhaaltjes van je te lezen en ik ben blij dat je je prima vermaakt.
    Geeft de hardwerkende burger weer wat heimwee naar de tijd van vroeger.
    Ik blijf je volgen vriend, have fun, take care.

cu Fred

• 27 Januari 2011 - 02:34

Aljo:

Hallo Carlo, het is half vier in de ochtend. We zitten hier met z'n vijfen dienst te draaien, iets waar jij helemaal niet aan wil denken mag ik aannemen. Met regelmaat hebben we het over je. Het is leuk je reisverslag te lezen. Dus ga zo door.

• 29 Januari 2011 - 20:12

Paola:

Weet je wat ik nu zo ontzettend leuk vind....... Ik lees in jouw schrijven een passie die ik nog nooit bij je heb gezien. Heerlijk om te lezen hoe intens je geniet!