Bijzonder Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Carlo - WaarBenJij.nu Bijzonder Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Carlo - WaarBenJij.nu

Bijzonder Nieuw Zeeland

Door: Jafo

Blijf op de hoogte en volg Carlo

04 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Tja, ik loop me natuurlijk al een tijdje af te vragen wat er nou zo opvalt aan Nieuw Zeeland. Niet altijd even makkelijk te benoemen maar ik ga toch proberen een aantal dingen te benoemen die naar mijn mening bijzonder zijn, of op zijn minst noemenswaardig.

Over de natuur en de uitzichten heb ik het al eerder gehad. Reizend zo met de bus door heel het land zie je vele kanten van dit prachtige land. Groen, groener, groenst, daar moet je aan denken als je door dit land reist. Van de glooiende groene heuvels en stinkende gele geisers van het noordelijk deel van het noordereiland tot grillige scherpe paarse pieken van de ‘Alps’ aan de westkant van het zuidereiland. Schapenweiden bezaait met rotsen en stenen, kronkelende bergbeekjes die zich uiteindelijk als een kolkende watermassa ergens in de zee storten. Geweldig mooi om te zien en dan heb ik het nog niet gehad over de fantastische vergezichten die je met een camera nauwelijks kunt vast leggen. Verlaten lijkende stadjes die komen opdoemen als de weg onder de bus door dendert doen me weer realiseren dat er ook nog een soort van beschaving is. Waar de mensen hier van bestaan is me soms een raadsel. Snelwegen zijn er niet. Sterker nog, op doorgaande routes moet je soms even geduld hebben want de meeste plekken die de brede rivierbedingen moeten overbruggen bestaan maar uit 1 enkele rijbaan. Dus dan wacht je keurig totdat de baan vrij is en rij je weer verder. Gelukkig is het verkeersaanbod nou ook niet zo groot dat je hier dan uren moet wachten want van files hebben ze hier nog nooit van gehoord.
De bebouwing buiten de stad is uiteraard dun bezaait en anders dan dat wij gewend zijn, zijn de meeste huizen hier niet veel meer dan uit de kluiten gewassen woonwagens. Meestal zonder verdiepingen en sommige hebben echt heel hard een kwast nodig. Over het algemeen straalt er de rijkdom er niet van af en zo is ook de algehele economie van Nieuw Zeeland. Je kunt er goed leven maar het is zeker geen vetpot. De meeste Nieuw Zeelanders moet behoorlijk hard werken om een redelijk bestaan op te bouwen. Dit is dan ook van de reden dat vele Kiwi’s hun geld in Australië en Azië proberen te verdienen. Maar desondanks zijn ze niet minder trots op hun land. Elke Kiwi die je spreekt zal vragen naar je bevindingen van het land en zal nogmaals bevestigen wat voor een prachtig land ze wonen. Daar bovenop doen ze vaak nog een extra tip van een plekje wat je perse nog moet gaan bezoeken.
En dat ze trots zijn op alles wat met hun (ei)land te maken heeft blijkt wel uit hun Nationaal Museum in Wellington ‘Te papa’. Het is groot, erg compleet met (Maori)cultuur, geschiedenis, geografie, flora en fauna en nog veel meer. En dit alles is zo goed als gratis toegankelijk. Het meest opzienbarende wat ik daar zag was de 4,5 meter lange Octopus op sterk water. Heel bizar en jee wat een groot apparaat. Ze lieten in een filmpje zien hoe ze dit dier ergens in de buurt van Antarctica in 2004 bij toeval gevangen hadden en na een hoop werk uiteindelijk op sterk water konden zetten. Awesome!

Ook is er veel aandacht voor de Maori cultuur. Evenals de Aboriginals in Australië heeft men lange tijd deze bevolkingsgroep als minderwaardig beschouwd. Niet zo erg als in Australië maar er was wel een bepaalde achterstand. Hoewel erg nog weinig ‘volbloed’ Maories zijn, wordt sinds tientallen jaren toch met man en macht geprobeerd zoveel mogelijk van deze cultuur in ere te herstellen en zichtbaar te maken. Dat zie je al in de namen van plaatsen maar in het museum zelfs alle teksten zijn in zowel Engels als Maori uitgevoerd. De taal overigens die volgens kenners niet heel erg moeilijk is en erg verwant is aan alle in de Pacific gesproken talen. Dit tot aan Hawaï toe.

Vandaag ga ik Nieuw Zeeland verlaten. Ik heb er vier prachtige weken gehad en veel van de eilanden mogen zien. Het is een ideaal reisland. Openbaar vervoer is goed, alle andere vormen, vooral voor backpackers, zijn perfect. Er is voor ieders wel een vorm van reizen te vinden. Voor jongeren is er bijzonder veel te doen, en voor wie van wandelen houdt, kun je hier zeker je zolen verslijten. De Kiwi’s zijn erg vriendelijk en een behulpzaam volkje. Ze mogen zeker trots zijn op hun landje. Mocht je ooit de kans hebben,een mooie vakantie hier is zeker de moeite waard!!

Ik ben er weer weg van, zo wederom het vliegtuig in. Eens kijken waar me die gaat brengen.
Tot laterrrrrrrrrrrr.

PS: Bedankt nogmaals voor alle leuke reacties! Helemaal top!

  • 04 Maart 2011 - 01:27

    Pa & MA:

    ik mail je snel terug op je eigen E mail

    PA & MA GRoetjesxxxxxxxxx

  • 04 Maart 2011 - 07:25

    Betty:

    Volgens mij had jij vroeger n heel hoog cijfer voor t maken van werkstukken en verslagen. Je geeft weer n hele mooie omschrijving over t land van de Kiwi's.
    Zondag zet ik mijn/jouw vriendje op t vliegtuig....zodat ik er zeker van ben dat hij jou richting opgaat!
    Veel plezier nog X

  • 04 Maart 2011 - 08:34

    Elly:

    Nou Carlo met jouw schrijfstijl krijg je een non-reiziger volgens mij nog zover dat ie gelijk zijn koffers pakt.....hahaha. En op reisverslagen van anderen zal ik dit jaar moeten teren, want nu moeten toch echt die achterstallige klusjes in en rond huis eens onder handen genomen worden.
    Laat maar snel horen waar je nu weer terecht gekomen bent.
    Have funnnn!!!!!

  • 04 Maart 2011 - 09:05

    Carla:

    Hey Carlo,
    Wat heerlijk om jouw verslagen te lezen, je hebt er plezier in en dat laat je ook blijken! Veel plezier met Frank die laatste weken maar om de een of andere reden heb ik geen twijfels hierover;-)
    Enjoy nog even! X

  • 04 Maart 2011 - 10:13

    Hanszie:

    Hey Carlos, leuke verhalen ik kijk er telkens weer naar uit, en ga er dan eens goed voor zitten.
    Ik hoop dat je een goede vliegreis hebt. Greetz Hanszie

  • 04 Maart 2011 - 11:47

    Trudie:

    Zo te lezen gaat het met jou zeer goed.Ons avontuur zit er ook weer op het was geweldig.Ik wens jou en Frank nog een paar hele fijne weken toe,geniet ervan want als je terug bent is alles zo snel weer gewoon hetzelfde .XXX

  • 04 Maart 2011 - 12:27

    Ma Hoek (Truus):

    Hoi Carlo ik heb het verslag gelezen.
    Jii Moet toch intens genieten van deze vakantie.
    Geniet maar lekker door er komen nog heel wat dagen.

    TOT ZIENS MA HOEK

  • 05 Maart 2011 - 18:58

    Frank & Betty:

    He maat, mooi verhaal.
    Morgen mijn vertrek, kheb er zin in.
    Mail even je gegeven van je vlucht richting Bangkok!!
    See you, take care en goede vlucht

  • 07 Maart 2011 - 15:09

    Ingrid :

    Hi Carlo. Het heeft even geduurd, maar nu heb ik dan toch al je reisverslagen tot nu toe gelezen. Geweldig! Wat een avontuur. Echt leuk. Stiekum ben ik wel een beetje jaloers! Inspirerend ook. Binnenkort is er een rechtstreekse verbinding van Curacao naar Buenos Aires en ik ben al begonnen met Pieter lekker maken met die foto's van Iguazu! Ik kijk uit naar je volgende verslag! Ajo en geen dingen doen die ik ook niet zou doen! Ingrid

  • 08 Maart 2011 - 07:02

    Edwin En Diana:

    Ha Carlo! Jij maakt echt wat mee en nu heb je het geschreven en straks gaan we het nog een keer live horen. We kijken er echt naar uit als we jou weer op nederlandse bodem mogen begroeten. Verder kijken ook wij weer uit naar het volgende verslag.

    Groetjes en maak er iets leuks van samen met Frank!

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlo

Actief sinds 24 Okt. 2010
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 56777

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 30 September 2016

Explore Peru by motorbike

20 Oktober 2013 - 08 November 2013

Kaapstad en omstreken

02 September 2011 - 11 September 2011

Herfsttrip

06 Januari 2011 - 04 April 2011

Around the world in 83 days (1)

Landen bezocht: