Bustoer - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Carlo - WaarBenJij.nu Bustoer - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Carlo - WaarBenJij.nu

Bustoer

Door: Jafo

Blijf op de hoogte en volg Carlo

14 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Zoals de steden hier ‘downunder’ zich niet zo heel veel onderscheiden van de steden die we kennen moet ik zeggen dat ik verbaasd ben sinds ik op de ‘Magicbus’ zit. Vanaf het moment dat we de stad Auckland uit reden kijk ik naar de prachtige schoonheid van de natuur van dit eiland. Prachtige glooiende heuvels, soms gevuld met veul schapen. Kronkelige beekjes die omzoomt worden door een variëteit aan bomen maken de ‘scenery’ bijna sprookjesachtig. Nu kan ik me ook heel goed voorstellen waarom de regisseur Peter Jackson in 1999 dit stukje planeet uitzocht toen hij een decor zocht voor de verfilming van Tolkien’s trilogie “The Lord of the Rings”. Halverwege stoppen we in de buurt van Matamata (over namen in NZ zometeen wat meer) en wordt ons de kans geboden om een blik te werpen op de filmlocatie van de ‘Shire’ van de Hobbits. Ze hebben het plaatsje dan ook maar omgetoverd in “Hobbiton”. De filmlocatie is nu nog open maar zodra de opnames van de ‘Hobbit’ beginnen zal de verre omgeving hermetisch gesloten zijn. Uitdrukkelijk wordt er ons medegedeeld dat elke foto- en filmopnamen uitsluitend voor privé gebruik mag worden aangewend en niets ervan mag worden terug gevonden op een weblog, facebook of hyves. Tja, dan hou ik me daar vooralsnog maar aan. Dit mag de pret niet drukken en lustig schiet ik de plaatjes van elk mogelijke hoek. De gids verteld op een leuke manier allerlei anekdotes. Een daarvan was dat er een bezoeker kwam, verkleedt als een echte hobbit, met nepvoeten en al… Hij had zich voorgenomen om hier te gaan wonen… Het heeft tot laat in de avond geduurd voordat betrokkene zich liet omhalen om toch maar te vertrekken.
Over de namen gesproken, vele plaatsnamen (ik schat zo’n 80%) heb allemaal mooie en soms er moeilijk uit te spreken Maorie namen. Ik hoef niet uit te leggen dat de Maorie’s de oorspronkelijke bewonders zijn van deze eilanden zoals de Aboriginals dat voor Australie zijn. Deze twee bevolkingsgroepen hebben overigens totaal niets met elkaar overeen. De Maorie’s gaan redelijk moeiteloos op in de hedendaagse maatschappij. Voor zover ze een eigen taal hadden komt deze vaak alleen nog terug in de plaatsnamen maar met doet er veel aan om deze taal levendig te houden.
De bus gaat mij de komende weken steeds verder naar het zuiden brengen. Onderweg zal hij diverse interessante plekjes aandoen alwaar je wel of niet aan deel kunt nemen en ’s avonds brengt hij je naar je hostel . Daar kun je dan zelf beslissen wanneer je weer verder gaat en in de tussentijd kun je allerlei activiteiten ontplooien in de locatie waar je bent. Het is een veel gebruikt ‘Hop on- Hop off’ bussysteem dat door backpackers gebruikt wordt. Nu heb je ook echte party bussen zoals de KIWIexpress maar die keuze doe ik maar even niet. De ‘Magic’ bus voldoet perfect. Er zitten voor het grootste deel wel jongeren op maar ook leuk afgewisseld met oudere stellen en natuurlijk ik, zei de gek. De chauffeur probeert op zijn eigen wijze een leuk sfeertje te bouwen en het is altijd maar weer de vraag of het lukt want je weet nooit wat voor publiek er vandaag weer aan boord is. Inmiddels hebben we Rotorua, Taupo en het National Park achter ons en zit ik nu in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zealand. In Rotorua ontdekte ik de rare capriolen van moeder aarde. Her en der in de stad maar ook daarbuiten doemen wolken stoom op en als je dan op onderzoek uit gaat kom je er achter dat de hele streek vergeven is van de geisers. Niet alleen de stoom vult je neusgaten, ook de stank die soms niet te harden is. (volgens mij zijn het zwavel en sulfur dampen, maar mijn scheikundelessen zijn te ver verdrongen om precies de vertaling te kunnen maken. Wikipedia gaat me binnenkort bijspijkeren). Heel erg gevaarlijk zal het allemaal niet zijn want dan waren de veiligheidsmaatregelen wel een stuk scherper in dit fietshelm-verplicht-land.

PS: Happy Valentine!!!!

  • 14 Februari 2011 - 22:27

    Frank & Betty:

    Hop onn en hopp off klinkt goed, en lijkt me super gaaf.
    Happy Valentine for you down under

  • 14 Februari 2011 - 22:39

    Elly:

    Heej leuk om weer een verslagje van je te lezen. Lijkt me een erg grappig idee om op zo een beroemde filmlocatie te mogen rondkijken. Die foto's houden we natuurlijk wel tegoed..hahaha
    En idd ideaal die Hop-on Hop- off bussen. Op die manier hebben wij ooit Vietnam gedaan van Zuid naar Noord voor 25 USD. Zal nu inm wel flink wat duurder zijn denk ik zo.
    Ook voor jou op de valreep nog ff Happy Valentine.
    Grtzz van een trouwe lezeres inm 14 dagen "clean" (thnx voor je leuke reactie) ;-)))

  • 15 Februari 2011 - 06:51

    Edwin En Diana:

    Ha Carlo het is echt leuk om te lezen wat je zoal allemaall meemaakt en dat wij dit d.m.v. jou verhalen enigzinds ook kunnen beleven. De bustour was echt geslaagd zo te lezen!! Echt leuk voor je.

    Nog heel veel plezier en kijk uit!

    XX Diana en Edwin

  • 15 Februari 2011 - 08:22

    Marjon En Hans:

    Ha die Carlo,

    Van jullie vadder en moeder gehoord dat je aan het reizen bent. Leuk om te volgen wat er allemaal op je pad komt. Ik moet nog beginnen met lezen en foto's kijken, dus heb nog wat te doen.
    Geniet van alle mooie dingen en,...dit jaar geen carnaval dus bij Dientje voor jou.?!

    fijne reis, en de groeten uit Gemert,
    Hans en Marjon

  • 16 Februari 2011 - 09:28

    Jeroen En Ilonka:

    Laat toch even een mooie maori " plakka" zetten. Je vertelt je levensverhaal en een paar uur later ben je in het bezit van dezelfde arm met een andere betekenis. Dit blijvende plakplaatje, ik ben er benieuwd naar hahaha.
    Doe de groeten aan de "all blacks"

    Jeroen en Ilonka

  • 17 Februari 2011 - 20:32

    Paola:

    Hee lekkere hobbit!
    Kijk weer uit naar nieue foto's!

    Kus op je klus xx

  • 19 Februari 2011 - 00:00

    PA & MA En De Fm:

    HOI CARLO
    wij zitten nu ook heerlijk in de ARUBAanse zon . Jou ZUS een beetje gezelschap houden,want GERARD is weer op bezoek in Bonaire ( Hobby UITVOErEN !!)
    CARLO als er toevallig daar ergens de naam berkers opduikt iin vormeer eens je weet nooit opstamboom ?? Verder is jou verslag altijd heel leuk,we kijken er altijd naar uit Hier is alles OKe
    HEEL VEEL GROETJES van ons allemaal En GENIET.

    KUSjes xxxxxx De FAMILIE DOEIIIIIIIII

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlo

Actief sinds 24 Okt. 2010
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 56675

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 30 September 2016

Explore Peru by motorbike

20 Oktober 2013 - 08 November 2013

Kaapstad en omstreken

02 September 2011 - 11 September 2011

Herfsttrip

06 Januari 2011 - 04 April 2011

Around the world in 83 days (1)

Landen bezocht: